Zilnic, în procesul de prospectare, am un dialog cu proprietari care au în plan să vândă o proprietate.
De cele mai multe ori, proprietarii știu care este prețul de vânzare.
O întrebare fireasca pe care le-o adresez este următoarea:
– Cum ați stabilit prețul?
Cea mai mare parte dintre ei răspund că au nevoie de suma X, iar ca justificare spun că s-au uitat pe portaluri și au analizat cerințele acelor proprietari din zona lor și astfel au stabilit prețul.
Cum se face că de fiecare dată proprietatea lor este mai bună decât cea a concurentei?!!
Vreau să ajut proprietarii să vanda la cel mai mare preț posibil, astfel am următoarele propuneri:
• Este corect să studiezi competiția directă, dar adaugă și competiția indirecta! Ce înseamnă acest lucru? Vă dau următorul exemplu: cine dorește Zona Aviației este foarte posibil să cumpere și în Zona Tineretului pe considerentele că exista metroul, blocurile sunt după anii 80, parcul este în apropriere, iar daca lucrează în Pipera poate ajunge cu metroul în zona Tineretului foarte ușor.
• Când studiem competiția directă este necesar să analizam și dinamica zonei care vizează următoarele aspecte: cate zile stă pe piață proproprietatea cu care mă compar, dacă este listată de 6 luni și nu se tranzacționează poate este un semn să ne punem o întrebare asupra prețului… poate nu este prețul corect…
• Când comparam apartamentul nostru de 2 camere, îl comparăm cu împărțiri și suprafețe cât mai apropriate de proprietatea noastră. Dacă apartamentul nostru are 55 mp și îl comparăm cu un apartament de 60 mp, construcție cadre și grinzi este necesar să aplicăm corecții!
• Este foarte important etajul, putem compara un etaj intermediar cu un parter sau ultim etaj aplicând și în această situație corecții. Diferența dintre un parter și un etaj 2 poate fi de 10% sau în anumite situații și de 15%.
• Nu comparam o construcție din anii 1980 cu una din anii 2000, chiar dacă știi că tovarășul Ceaușescu a făcut o treabă bună…
• Pune-te pentru câteva momente în papucii cumpărătorului. Cum vei proceda atunci când vrei să faci o achiziție? Prima dată iți stabilești bugetul, zona dorită, apoi gradul de confort … (așa spune statistica).
• Dacă ai un apartament amenajat, va înțelege și cumpărătorul, poate să facă un compromis și să ofere mai mult, dar nu foarte mult, pentru că așa cum iți faci tu propria analiza de piață și cumpărătorul are analiza lui.
Am tot pomenit și în alte dăți de capcana produsului îmbunătățit. Ce înseamnă acest lucru? Dacă pe zona sunt proprietăți similare, vor rezulta și preturi similare. Dacă apartamentul prin îmbunătățiri își crește foarte mut valoarea, este foarte posibil ca piața să nu fie dispusă a plăti un asemenea preț, excepție fac proprietățile și zonele exclusiviste de lux.
• Cum caută cumpărătorii apartamente sau alte proprietăți la vânzare pe portalurile de imobiliare? Cumpărătorii încep de obicei prin aplicarea de filtre pe portalurile imobiliare pentru a afișa doar apartamentele care se potrivesc criteriilor lor specifice, cum ar fi localizarea, numărul de cameră, apoi merg la secțiunea afișare preț crescător.
• Unii cumpărători activează notificările pe portalurile imobiliare pentru a fi alertați atunci când apar noi apartamente care corespund criteriilor de preț.
• Vizionarea imaginilor și clipurilor video. Fotografiile și clipurile video sunt importante pentru cumpărători, deoarece le oferă o perspectivă vizuală a apartamentului. Acestea le permit să exploreze spațiul și să-și facă o idee mai clară despre cum arată proprietatea înainte de a programa o vizionare fizică.
• Portalurile imobiliare oferă adesea opțiuni de salvare a apartamentelor preferate într-un cont personal. Cumpărătorii pot salva apartamentele interesante pentru a le compara mai târziu și pentru a-și face o idee mai detaliată despre opțiunile disponibile pe piață.
• Foarte, foarte important a se lua în comparație și proprietățile care s-au vândut în ultimele 6 luni pe zona ta. Este foarte important să afli prețuri reale la care s-au închis tranzacțiile, te ajută să-ți formezi o părere cât mai obiectivă.
• Dacă nu ai acces la o bază de date cu proprietățile care s-au vândut, roagă un agent imobiliar să te consilieze.
• Studiază, află date exacte despre câte proprietăți s-au vândut în ultima lună pe zona ta. Am întâlnit zone în care se vindea un apartament cam la 7 luni, iar proprietarul văzând pe portaluri multe anunțuri credea că zona lui este una dinamică.
• Evaluarea cererii și ofertei din piață poate influența prețul. Dacă există o cerere mare pentru apartamente în zonă și oferta este limitată, proprietatea dvs. poate atrage un preț mai mare. În schimb, dacă oferta este mare și cererea este scăzută, este posibil să fiți nevoiți să ajustați prețul în consecință.
• Luați în considerare starea economiei și a pieței imobiliare la momentul stabilirii prețului. Factori precum ratele dobânzilor, inflația, politica fiscală și alți factori macroeconomici pot influența prețurile proprietăților.
Sunt foarte multe aspecte de luat în calcul, în acest sens te sfătuiesc să discuți cu un agent imobiliar pentru a stabili în detaliu rezolvarea nevoii tale imobiliare.
Agentul imobiliar te poate ajuta să vinzi, dar te poate ajuta și să iei decizia de a nu mai vinde, astfel el te poate consilia într-un mod cât mai corect și profesional.
Alege inspirat!